Menu:

Beställ boken om Peter Westerlund och hans instrument

av John Huber

wvabbokmini.jpg (7484 bytes)
Italian violinmaking tradition
- A Swedish response to the challenge

Utdrag ur boken i pdf-format

- Förord av Roger Hargrave

- Innehållsförteckning

- Foton på några av instrumenten i boken OBS! Fotokvalitén är betydligt bättre i boken.

Till Artiklar

Artikel i Fagersta Posten den 31 mars 2006
Text och foto: Sandra Lindholm

Fiol från Kärrgruvan slog anrik italienare

Det var på Svenska Stråklärarförbundets årsmöte den 18 mars som blindtestet gjordes. Peter Westerlunds fiol röstades då fram som den bästa, medan italienaren Stradivarius kom sist. Stradivarius gjorde sina stränginstrument under 1600- och 1700-talen och räknas som de finaste i världen, prislappen kan gå upp till 40 miljoner kronor.

fp060331.jpg (37355 bytes)
Fina fioler. Peter Westerlunds fiol röstades fram som favorit i ett test nyligen. Fiolerna gör han i sin verkstad hemma i Kärrgruvan.

DET LIGGER EN VÖRDNADSFULL stämning över Södra Latins aula, Stockholm, där violinisterna Bernt Lysell och Per Sandklef värmer upp inför fiolomröstningen. Det finns en Stradivarius i rummet och det känns nästan i luften. Vilken som är Stradivariusen av de sex, på läktaren uppradade fiolerna, är hemligt. Dessutom är den, vid sidan av de nytillverkade instrumenten, i fint och dyrt sällskap av två andra 1700-tals-violiner, en Guadagnini och en Gagliano.

Jag är nära att knuffa till en mattlackad bärnstensgul fiol, "värd en och en halv miljon", viskar någon. Var det Stradivariusen? Ja, det får vi inte veta. (Det var Gaglianon). För en "Stradda" får man betala betydligt mer än så.

Panelen bestående av 55 stråkmusiker- och lärare sitter nere i salongen och antecknar medan Lysell och Sandklef, i mörkret på läktaren, spelar utdrag ur Bruchs violinkonsert, ur solosonat och partita av J. S. Bach och Sibelius violinkonsert. Samma stycke en gång på vart och ett av instrumenten. Jag har också fått en omröstningslapp och noterar numren på violinerna och skriver i marginalen för att minnas bättre: "tvåan klang som ett fruktigt björnbärsvin... trean.../p>

Bedömningen ska ske utifrån fiolens tonstyrka/volym/ kraft, diskantsidans och bassidans kvalitet. När testet är över och vi inväntar resultatet, visar det sig att både jag och Lena Tyregård, cellopedagog på Nacka musikskola, misslyckats med att pricka in vilket av instrumenten som var Stradivariusen (som var nummer tre). Jag pratar en stund med henne och Peter Westerlund, fiolbyggare.

Vad är det som är speciellt med gamla fioler som en Guadagnini eller en Gagliano?

LENA TYREGÅRD: - Inget! Priset.

Vad är speciellt med en Stradivarius klang?

PETER WESTERLUND: - Det speciella med de här gamla instrumenten är att de är antikviteter. Skicket de är i, och äktheten, är A och O. Om Stradivarius-violiner brukar man traditionellt säga att de har en själfull ton, briljant på e-strängen, medan till exempel DelGesu-fiolens styrka ligger i det mörkare registret, på g-strängen. Men jag tycker inte att man kan säga att "det där är en Guadagnini- klang" eller "det där är en Gagliano".
Sitter det speciella med en Stradivarius i lacken?
- Det är ju en av myterna, säger Peter. Lacken på en Stradivarius är fantastiskt fin, som pärlemor. Men alla myter kring det där är gjorda för att sälja fiolen.

Nu är förvisso Peter Westerlund partisk i frågan eftersom han har en av sina fioler med i omröstningen. Men publiken är inte partisk och det är de som röstar. Och när resultatet kommer är det tydligt, och överraskande: Stradivariusen - sist. En nytillverkad fiol av T. Zethelius på tredje plats, Gaglianon på andra, och i topp - violinen från Peter Westerlunds ateljé, som kan köpas för jämförelsevis billiga 100 000 kr. Säljs det mycket nya fioler?
PETER WESTERLUND: - Det säljs mer och mer. Man kan säga att det är en skillnad före och efter 1980. Före det ansågs nya fioler "ok", men inte mer, men nu är nya fioler i ropet. Skillnaden beror bland annat på att efter 1980 har fiolbyggare internationellt börjat dela med sig av sina hemligheter. En solist som Tetzlaff angav nyligen i ett programblad att fiolen som spelades på konserten var två månader gammal. Men fortfarande är det vanligt att patinera instrument så att de ser gamla ut, för att det ger ett "mervärde".
Hur "bevisar" du att en ny fiol duger?
PETER WESTERLUND: - Det kan man inte. Kunden får prova fiolen i två veckor.
Hur mycket pengar bör en violinist lägga ut för att få ett tillräckligt bra instrument?
- Visst kan man ha tur med billigare, men chansen att det blir bra är större med ett ateljébyggt instrument för 50 - 150 000 kr, säger Peter Westerlund.
Hur ska man tänka när man köper ett nytt instrument?
LENA TYREGÅRD: - Som elev ska kan man kanske satsa på något fabrikstillverkat och där gå efter tonen, men som professionell bör du satsa så mycket du har råd med.
PETER WESTERLUND: - Som elev, låt läraren tycka till, jämför instrumentet med din drömfiol och lyssna hur det låter i sal till exempel. Som professionell musiker får du tänka på olika saker beroende på vilket sammanhang fiolen ska användas i. Ska den penetrera en hel orkester så behöver den vara ljus och vass i klangen. till "straddans" försvar kan man möjligen säga att det finns fler Stradivarius än den här och att de kanske skulle klarat testet bättre.
Men motiverar det en prisnivå på tvåsiffriga miljonbelopp?
- Få saker är så legendomspunna som gamla fioler, säger Tommy Jakobsson, ordförande i Sveriges violinoch stråkmakares förbund, och fångar sedan in ännu ett möjligt, och kanske mer existentiellt, skäl till varför gamla instrument utövar en sådan attraktion på publik och framför allt musiker:
- Känslan med en gammal fiol är också att som dess spelare få använda fiolen i några decennier och sedan ge den vidare. Att få vara en länk i det led av musiker som använt den under flera hundra år.

RESULTATET
av fiolomröstningen, utförd av 55 stråkmusiker och pedagoger den 18 mars på Södra Latin i Stockholm:

1. P. WESTERLUND
c:a 100 000 kr.
2. J. GAGLIANO 1766
c:a 1,5-2 milj. kr.
3. T. ZETHELIUS
c:a 100 000 kr.
4. J. LARSSON
c:a 100 000 kr.
5. G.B. GUADAGNINI 1772
5 milj. kr.
6. A. STRADIVARIUS 1709
15 milj. kr. (Försäkringsvärde c:a 20 milj. kr.)