Text och foto: Sandra Lindholm
Fiol från Kärrgruvan slog anrik italienare
Det var på Svenska Stråklärarförbundets årsmöte den 18 mars som blindtestet gjordes. Peter Westerlunds fiol röstades då fram som den bästa, medan italienaren Stradivarius kom sist. Stradivarius gjorde sina stränginstrument under 1600- och 1700-talen och räknas som de finaste i världen, prislappen kan gå upp till 40 miljoner kronor.

Fina fioler. Peter Westerlunds fiol röstades fram som favorit i ett test nyligen. Fiolerna gör han i sin verkstad hemma i Kärrgruvan.
DET LIGGER EN VÖRDNADSFULL stämning över Södra Latins aula, Stockholm, där violinisterna Bernt Lysell och Per Sandklef värmer upp inför fiolomröstningen. Det finns en Stradivarius i rummet och det känns nästan i luften. Vilken som är Stradivariusen av de sex, på läktaren uppradade fiolerna, är hemligt. Dessutom är den, vid sidan av de nytillverkade instrumenten, i fint och dyrt sällskap av två andra 1700-tals-violiner, en Guadagnini och en Gagliano.
Jag är nära att knuffa till en mattlackad bärnstensgul fiol, "värd en och en halv miljon", viskar någon. Var det Stradivariusen? Ja, det får vi inte veta. (Det var Gaglianon). För en "Stradda" får man betala betydligt mer än så.
Panelen bestående av 55 stråkmusiker- och lärare sitter nere i salongen och antecknar medan Lysell och Sandklef, i mörkret på läktaren, spelar utdrag ur Bruchs violinkonsert, ur solosonat och partita av J. S. Bach och Sibelius violinkonsert. Samma stycke en gång på vart och ett av instrumenten. Jag har också fått en omröstningslapp och noterar numren på violinerna och skriver i marginalen för att minnas bättre: "tvåan klang som ett fruktigt björnbärsvin... trean.../p>
Bedömningen ska ske utifrån fiolens tonstyrka/volym/ kraft, diskantsidans och bassidans kvalitet. När testet är över och vi inväntar resultatet, visar det sig att både jag och Lena Tyregård, cellopedagog på Nacka musikskola, misslyckats med att pricka in vilket av instrumenten som var Stradivariusen (som var nummer tre). Jag pratar en stund med henne och Peter Westerlund, fiolbyggare.
Vad är det som är speciellt med gamla fioler som en Guadagnini eller en Gagliano?
LENA TYREGÅRD: - Inget! Priset.
Vad är speciellt med en Stradivarius klang?
PETER WESTERLUND: - Det speciella med de här gamla instrumenten är att de är antikviteter. Skicket de är i, och äktheten, är A och O. Om Stradivarius-violiner brukar man traditionellt säga att de har en själfull ton, briljant på e-strängen, medan till exempel DelGesu-fiolens styrka ligger i det mörkare registret, på g-strängen. Men jag tycker inte att man kan säga att "det där är en Guadagnini- klang" eller "det där är en Gagliano".Sitter det speciella med en Stradivarius i lacken?
- Det är ju en av myterna, säger Peter. Lacken på en Stradivarius är fantastiskt fin, som pärlemor. Men alla myter kring det där är gjorda för att sälja fiolen.
Nu är förvisso Peter Westerlund
partisk i frågan eftersom han
har en av sina fioler med i omröstningen.
Men publiken är inte partisk
och det är de som röstar. Och
när resultatet kommer är det tydligt,
och överraskande:
Stradivariusen - sist. En nytillverkad
fiol av T. Zethelius på tredje
plats, Gaglianon på andra, och i
topp - violinen från Peter Westerlunds
ateljé, som kan köpas för
jämförelsevis billiga 100 000 kr.
Säljs det mycket nya fioler?
PETER WESTERLUND: - Det
säljs mer och mer. Man kan säga att det är en skillnad
före och efter 1980. Före det ansågs nya fioler "ok", men
inte mer, men nu är nya fioler i ropet. Skillnaden beror
bland annat på att efter 1980 har fiolbyggare internationellt
börjat dela med sig av sina hemligheter. En solist
som Tetzlaff angav nyligen i ett programblad att fiolen
som spelades på konserten var två månader gammal.
Men fortfarande är det vanligt att patinera instrument så
att de ser gamla ut, för att det ger ett "mervärde".
Hur "bevisar" du att en ny fiol duger?
PETER WESTERLUND: - Det kan man inte. Kunden får prova fiolen i två veckor.
Hur mycket pengar bör en violinist
lägga ut för att få ett tillräckligt
bra instrument?
- Visst kan man ha tur med
billigare, men chansen att det
blir bra är större med ett ateljébyggt
instrument för 50 - 150
000 kr, säger Peter Westerlund.
Hur ska man tänka när man köper
ett nytt instrument?
LENA TYREGÅRD: - Som elev
ska kan man kanske satsa på något
fabrikstillverkat och där gå
efter tonen, men som professionell
bör du satsa så mycket du
har råd med.
PETER WESTERLUND: - Som
elev, låt läraren tycka till, jämför
instrumentet med din drömfiol
och lyssna hur det låter i sal till exempel. Som professionell
musiker får du tänka på olika saker beroende på vilket
sammanhang fiolen ska användas i. Ska den penetrera
en hel orkester så behöver den vara ljus och vass i
klangen.
till "straddans" försvar kan man möjligen säga att
det finns fler Stradivarius än den här och att de kanske
skulle klarat testet bättre.
Men motiverar det en prisnivå på tvåsiffriga miljonbelopp?
- Få saker är så legendomspunna som gamla fioler,
säger Tommy Jakobsson, ordförande i Sveriges violinoch
stråkmakares förbund, och fångar sedan in ännu ett
möjligt, och kanske mer existentiellt, skäl till varför gamla
instrument utövar en sådan attraktion på publik och
framför allt musiker:
- Känslan med en gammal fiol är också att som dess
spelare få använda fiolen i några decennier och sedan ge
den vidare. Att få vara en länk i det led av musiker som
använt den under flera hundra år.
RESULTATET
av fiolomröstningen, utförd av 55
stråkmusiker och pedagoger den
18 mars på Södra Latin i Stockholm:
1. P. WESTERLUND
c:a 100 000 kr.
2. J. GAGLIANO 1766
c:a 1,5-2 milj. kr.
3. T. ZETHELIUS
c:a 100 000 kr.
4. J. LARSSON
c:a 100 000 kr.
5. G.B. GUADAGNINI 1772
5 milj. kr.
6. A. STRADIVARIUS 1709
15 milj. kr. (Försäkringsvärde
c:a 20 milj. kr.)